onsdag den 23. april 2008

Hjemmebag sidste weekenden

Kanelstænger
Jeg har fundet opskriften den på http://troll13.blogspot.com/.
Den er bare Super God, mange tak for opskriften Rikke

Gærdej:
50 g gær
3 dl. vand
2 spsk. olie
1 tskf. salt
1 tskf. sukker
Ca. 500 g mel (+-)

Kanelfyld:
250 g meget blødt smør
150 g sukker
3-4 spsk. kanel

Kagecreme:
Den i pulverform er god
1 pose blandes med ca. 2,5 dl mælk (kun det halve af normalen)Æg til pensling

Slå dejen sammen og lad den hæve i 1/2 til en hel time.Dejen rulles ud til ca. 80x40 cm.Så smøres det sammenrørte kanelfyld ud over hele fladen. Derefter smøres kagecremen ovenpå, så godt det er muligt.Så skal den så rulles sammen som en roulade. Jeg plejer at dele den i to stænger, som så bliver lagt over på bagepladen. Tag så en kniv og skær den i skiver, men ikke helt igennem. Så tager man en "skive" og lægger den til den ene side, en "skive" til den anden side, og sådan skifter man hele vejen ned, hvorefter man lige presser let hele vejen hen. (Håber virkeligt det er til at forstå).Det gør man selvfølgelig med begge to, og så skal de hæve 1/2 time.De skal derefter pensles med æg og derefter bages på 200 grader i ca. 12-15 min. De skal være gyldenbrune, ikke for lyse.Når de kommer ud, skal de (med bagepapir) over på en rist og køle ned.

Jeg har taget et par billeder under vejs så kan alle forhåbentlig følge med.





Dette er Maiken' super boller. (Maiken er en af mine veninder)
Opskrift kommer senere. (skal lige ha skrevet den ned)

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hvor ser det bare lækkert ud. Jeg tror at jeg bliver nød til at prøve opskriften på kanelstangen. Super godt med billeder, men det frister også lidt(meget)

Tak for et kig på din hyggelige blog